fredag 3 maj 2013

10-mila - stämning, nervositet och lagkänsla

I helgen är det dags för 10-milastafetten. En av årets höjdpunkter för de flesta orienterare. Det är det här man tränar för under mörka vinterkvällar, det man pratar om i bastun i klubbstugan, det som svetsar samman klubben. 10-mila är stämning, nervositet och lagkänsla.

Under mina år i IFK Lidingö har jag haft förmånen att springa i framgångsrika lag och vi har nått flera framskjutna placeringar: tvåa, trea, fyra, femma, sexa... Den där vinsten gäckade oss dock länge.

Men så en solig dag i Finspång för tre år sedan hände det, det där man drömt om sedan man var liten. Fyra nervösa tjejer stod och väntade på en femte: vår sistasträckslöpare Annika Billstam som snart skulle komma in på upploppet. Ensam efter att ha avgjort stafetten till vår fördel några kilometer tidigare. Jag ryser fortfarande när jag minns stunden då jag till slut vågade tänka: "Yes, vi kommer att vinna 10-mila! Nu händer det faktiskt!"

Jag, Malin Sand, Annica Gustafsson, Signe Söes och Annika Billstam

Årets upplaga av 10-mila avgörs i Kungsängen strax väster om Stockholm. De senaste två åren har jag verkligen inte varit i toppform så här tidigt på säsongen, och det blir värre och värre. Nu är det inte ens två veckor sedan jag avslutade skidsäsongen. Jag har sprungit fem orienteringspass och ytterligare ett löppass sedan dess. Mycket kvar att göra åt löpformen alltså, men nu är ju tävlingen i morgon och inte någon annan dag. Jag har inte haft ambitionen att konkurrera om en plats i något av våra bättre lag, det blir sista sträckan i tredjelaget. Vilket är ett nog så bra lag om man sätter det i lite perspektiv, förra året placerade sig vårt tredjelag som 30:de bland ca 350 lag. I laget återfinns i år två tidigare 10-milavinnare, de andra har SM-medaljer och andra fina meriter, så rutin saknas absolut inte.

Nervös tror - och hoppas jag - att jag kommer att vara i morgon. Att få känna nervositet är en lyx. Det betyder att man är laddad och står inför att prestera i något som verkligen betyder mycket.

Taktiken är att fokusera på orienteringen, att komma in i mitt eget lopp direkt och se till att använda kompassen och hålla riktningen. Och så hoppas jag att besöket hos naprapat Martin på Access Rehab gjorde susen för mina stela lårbaksidor, de har hämmat löpningen rejält de senaste dagarna.

Följ tävlingen på http://2013.10mila.se/index.php/webb-tv-radio/. Damstarten går kl 14.30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar