tisdag 21 maj 2013

Arizona part 4 - Oups, I did it again!

OK, here we go...

Efter en skön morgonjogg i ett kyligt Bryce Canyon, +5 och 2 700 m höjd (fick användning för supertröjan och vantarna jag packat ner) var det dags att ta sig till Lake Powell. Antingen åker man stora vägen runt, en omväg på 153 miles (25 mil), eller så tar man "the dirt road" Cottonwood Drive.

Återigen:

Å ena sidan
"Alla" avråder: det är en väldigt "rough road". Det går bara att köra i 10 mph och kommer att ta hela dagen. Man kan bli fast där ute i dagar påstås det.
Vägen blir oframkomlig för 2WD om det regnar.
Det ska börja regna idag.
Jag kör en väldigt tvåhjulsdriven Hyundai.

Å andra sidan

Det är mycket roligare att se något nytt.
Det är närmare och jag slipper "backtracka".
Så illa kan det väl inte vara.


Ja, ni vet så klart vad jag valde att göra...




1.50 senare, inklusive en massa fotostopp och ett möte med ett gäng äkta cowboys, kör jag ut på asfalten igen. Cottonwood Drive var i betydligt bättre skick än den sista biten in till parkeringen på en genomsnittlig orienteringstävling. Vänder mig om och ser att det börjat regna längre upp i området...

Eftermiddagen tillbringades i lugn och ro vid Lake Powell, den sjö som bildades när man dämde upp Colorado river på 1960-talet för att säkra vattentillgång. Märkligt ställe. Öken, sten och berg och helt plötsligt en stor sjö där det flyter runt husbåtar.

Lake Powell

Kan erkänna att jag underskattade en sevärdhet, Horseshoe bend i Colorado river, skulle besökas enligt planen. Kom dit och det var fullt av turister, japaner i parti och minut. Blev lite anti och struntade i att ta med mig kameran, skulle träna. Tog en löptur ner till kanten. Kikade ut och "wow". Mäktigt, igen.

Raincheck på den, morgonen efter stack jag dit med löparskorna på igen. Och kamera:

300 m ner till Colorado river

Morgonfärger



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar