tisdag 21 maj 2013

Arizona part 3 - omväxlande natur och en vilodag


Jag upphör inte att bli fascinerad över hur landskapet växlar här. Dagen efter Grand Canyon-äventyret startade jag upp tidigt igen, lämnade hotellet vid kl 4 för att fortsätta norrut till Lees Ferry. Här startar de båtturer som går genom Grand Canyon, de pågår mellan 8 och 24 dagar! För mig blev det en löptur längs Colorado river. Jag passade på att ta ett dopp också, floden håller 8 grader året runt.

Senare samma dag åkte jag genom skogarna vid Jacob Lake, det var så vackert att jag var tvungen att stanna och springa en sväng till. Inget skapar ju spring i benen som en fin skog!


Därefter fortsatte jag mot Zion National Park och den lilla staden Springdale.


Pedagogiska höjder med höjdkurvor i Zion National Park - perfekt för nybörjarkursen!


I Springdale tog jag mig en lugn dag efter att ha varit uppe i gryningen igen för att få vara ensam i Zion Canyon i soluppgången. Såg inte en människa. Det är en häftig känsla, men jag började känna mig sliten av alla dessa tidiga morgnar så jag åkte tillbaka till hotellet och sov i fyra timmar. Sedan blev det café- och poolhäng resten av dagen. 




Resten av Zion Canyon försökte jag se dagen efter, en väldigt vacker dal som är grönare och med mer vatten än det mesta jag sett hittills. Skulle gärna ge mig på Cross Zion Trail som är en led som beräknas ta 4-5 dagar att vandra (dvs 2-3 troligen:)). Tog mig som värsta japanen direkt vidare till nästa nationalpark: Bryce Canyon.






Stenformationer i Bryce Canyon: mängder av sandslott? Eller arméer av schackpjäser kanske?




Har blivit några mil på vägarna, men det är sällan tråkigt eftersom naturen är vacker och omväxlande.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar