söndag 28 april 2013

Från snötäckta fjäll till tallhed via salt hav

I måndags körde jag hem till Laholm efter drygt fyra månader i Vålådalen. Det var blandade känslor att lämna mina älskade fjäll. I söndags morse var jag ute på en helt grym skoter- och skidtur, bland annat på Ottfjället, i fantastisk vårsol. Men samtidigt så smälte snön snabbt och det går egentligen inte att åka skidor längre. Fjällstationen stängde och många av vännerna lämnade Vålådalen för säsongen.




Så efter 11 timmars bilresa var jag hemma vid havet. Ingen snö alls att tillgå längre och därmed dags att bli löpare igen. Har insett att det gäller att successivt vänja kroppen vid att springa. I veckan blev det två korta orienteringspass - och jag kom ihåg hur man gjorde!


I helgen gav jag mig på att tävla. Det var Silva League i Tibro, ett bra tillfälle att träffa klubbkompisarna igen. Men jag nöjde mig med att springa vanlig D21-klass. Igår en långdistans och idag en väldigt kort medeldistans (3,4 km). Både löpningen och orienteringen gick över förväntan. Så klart är jag inte snabb, de senaste fyra månaderna har jag sprungit max två gånger i veckan - ofta ingen alls - och det har inte varit något pass över 45 min. Men jag känner mig ganska stark och hoppas att farten ska komma efterhand.

Senast jag höll i en orienteringskarta var i november, så lite rostig var jag. Framför allt när det gällde att hålla riktningen ut från kontrollerna igår. Men det jobbade jag hårt på under dagens tävling och tycker att det tog sig bra. Det blev två sjätteplaceringar i hyfsat bra konkurrens och jag var inte så farligt långt efter.

Nu ska jag försöka komma igång lite till och sedan göra ett så bra lopp jag kan på 10-mila på lördag.

Resultat: http://tibrotrippeln.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar