måndag 29 oktober 2012

Smålandskavlen - en kylslagen historia

-8 grader, vitt på marken och strålande sol. Skidtävling? Nej, årets sista orienteringstävling!

Tävlingsarenan på morgonen. Foto: Katja Mjösund.

Klavreström, ett litet fd brukssamhälle söder om Vetlanda, var skådeplatsen för Smålandskavlen 2012. Efter ett stabilt lopp på nattsträckan av Elin S gick jag ut i jaktstarten på första dagsträckan som 15:de. Kastade vantarna det sista jag gjorde innan jag stack iväg. Och ångrade mig bittert de första sju minuterna, det kändes som att fingrarna skulle frysa av. Inte blev det bättre av att jag ramlade i en mosse och körde ner dem i kallt, kallt vatten. Kroppen i övrigt var helt ok, betydligt bättre än dagen innan då jag var väldigt seg på mitt långpass.

Tyvärr var min sträcka bara 4,5 km, lite fjuttigt när man ändå har åkt hela vägen till Småland. Blev två misstag, båda beroende på att jag inte höll riktningen utan gled i väg på sträckan. Tappade totalt två minuter på detta och det är inte godkänt. Plockade dock upp laget till 10 plats och var 45 sek från bästa sträcktid.

Efter mig gjorde Elin C ett fint lopp och vår inlånade Felicity tog oss i mål som 25:a. Lidingös förstalag var stabila som 6:a och killarna 9:a.

Nu lägger jag orienteringssäsongen 2012 till handlingarna, en liten utvärdering ska dock göras i veckan. I kväll blir det maxstyrka, och från och med nu totalt fokus på skidsäsongen!

Smålandskavlen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar