tisdag 29 april 2014

Premiärer

Har varit hemma i två veckor nu. Galet fina veckor - jag landade mitt i sommaren!

Så det blev till att plocka fram shorts, linnen - och orienteringskläderna. För jag vågade mig faktiskt på en orienteringspremiär förra söndagen. 4,4 km på en öppen bana - och det var så roligt! Foten funkade mycket bättre än jag hade vågat hoppas. Blev lite tävlingsnerv, inte minst för att en man i startfållan sade "Jag ger dig 30 sek, sen startar jag." Så klart såg han inte röken av mig. Jag sprang faktiskt rätt bra, var mer offensiv än jag trott var möjligt. Eftersom jag är helt otränad för löpning så gick det ju inte fort och kroppen fick jobba hårt. Orienteringstekniken funkade, det var inte svårt - blir inte det i den öppna gran- och bokskogen på Hallandsåsen - men ändå, jag kände mig inte särskilt ovan ens.

Nyutslagen bokskog på Hallandsåsen
Orienteringsrevor - äntligen!
Sedan dess har det blivit tre orienteringspass till. Men på Silva League i helgen höll jag mig till att vara coach. Sprint i Båstad och långdistans vid skidanläggningen Vallåsen på Hallandsåsen. Kul att få visa mina hemtrakter för klubbkompisarna när det är som allra vackrast. Bra sprang de också, tre pallplatser på långdistansen var riktigt starkt.

Klubbfika på altanen
Båstad en tisdag i april
Det har även blivit premiär på landsvägscykeln med underbara rundor på Bjärehalvön.
Tidig cykeltur, Kattvik utanför Båstad
Bjärehalvön
Och, idag - de första löpintervallerna sedan i september. Försiktiga 5*3 min på stranden, men härligt var det. Och sedan slog jag till med årets premiärbad när jag ändå var igång.

Intervaller och bad idag

I helgen väntar en premiär med lite mer blandade känslor: det här blir första gången som jag är coach på 10-mila och inte springer.

Ps: Just det - ytterligare två premiärer för året: är tillbaka på rullskidor, känns inte som så länge sedan men det var faktiskt i september och dessutom är den första rabarberkompotten är kokad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar