söndag 7 september 2014

Simma 400 meter, hur svårt kan det vara?

Cykel, hjälm, cykelskor, våtdräkt, simglasögon, badmössa, löparskor...
Mycket prylar blir det.
Ganska. Jag har inte försökt simma fort på typ 10 år. Tog en tur i havet i veckan som förberedelse, simmade 11 min - det var inget roligt alls. Nu Nissan. Tack och lov medströms. Väntar till sista stund med att hoppa i. Startskott, simma, skvalpigt. Håller mig till bröstsim, jag gillar att få luft. Har delat in sträckan i tre: fram till första bron, till andra och sedan nå de gula uppstigningsbojarna. Fy fan - det här gör jag inte igen, tar i vad jag har, händer inte mycket, andra bron och sedan äntligen dags att ta sig upp.

Fördelen med att vara dålig på simningen är att det är många att cykla om. Jag har aldrig försökt cykla fort egentligen, men det svarar bra när jag trycker på uppför Galgberget. Tryck, dra, tryck, dra...  Fint väder men lite blåsigt när vi vänt och folk börjar "fuska" med att ligga på rulle (som man inte får i triatlhon). Jag börjar fundera på om jag tagit i för hårt och hur benen ska må på löpningen.

Inte bra, är svaret. Planen är att ta det lugnt och låta cyklingen sköljas ur benen under de första 500 metrarna. Men stelheten försvinner inte, noll tryck, noll kraft att använda. Vid 2 km funderar jag på om jag ens ska orka springa hela vägen de återstående 3 km. Men huvudet är fortfarande med mig, kämpa går.

Så, det var en utflykt utanför komfortzonen. Jag var betydligt nervösare kvällen innan och på morgonen än jag någonsin varit på en orienteringstävling. Gå ut i ledning på Jukola med ett antal topplag flåsande i nacken? Piece of cake i jämförelse! Det är tydligen alla de okända faktorerna som påverkar mig. För trots att jag anmälde mig i tisdags, på skoj, utan några andra ambitioner än att ta mig runt, så funkar man ju inte så. Är det tävling så är det!

Ingen kallsup, ingen cykelkrasch, och jag tycker att jag kom undan med hedern hyfsat i behåll genom att bli 11 i damklassen (48 fullföljande) och 60 totalt av 130 fullföljande. Helt slut nu. Tänker inte lämna soffan mer idag!

Riktiga triathleter har tempohjälp och -cykel.
Själv associerar jag bara till Alan i 2 1/2 men...

Ps: Några citat ur PM:
Nakenhet är förbjudet i växlingsområdet.
Krypning inte tillåten i löpmomentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar