måndag 29 juli 2013

O-ringen i Boden: pool och onda fötter

Utsikt på tredje etappen. Foto: O-ringen Boden 2013

Har just upplevt ett för mig annorlunda O-ringen: ingen elitklass, inget tävlingsfokus, ingen nedjogg, inget kollande på resultat eller analyserande av sträcktider. Men däremot poolbad, bastu, vattenmelon och solande.

Efter alla mina skadebekymmer senaste månaderna var det inte läge att ta årets upplaga av O-ringen på så stort allvar. Förhoppningen var mest att få en bra träningsvecka och ha roligt både i skogen och utanför.

Kan konstatera att jag var sämre än jag trodde. Löpformen på stig var inte så tokig innan tävlandet drog igång, men att springa i skogen är en helt annan sak. Ingen nyhet men det blev extra tydligt i tuff stenbunden Norrbottenterräng. Fantastiskt kul orientering och fantastiskt vidrigt att springa med onda fötter. I stort sett varje steg jag har tagit i skogen den här veckan har gjort ont. Speciellt de två första etapperna var hårda, jag gick stora delar av banan - bokstavligt talat, tråkigt nog. Varje sten, gren och stubbe kändes som en potentiell skaderisk. Orienteringstekniken blev till stor del lidande eftersom fokus och tävlingsinstinkt försvann. Efter vilodagen bjöd etapp 3 och 4 uppe i Storklinten på lite vänligare terräng och det gick något bättre. Sista etappen handlade mest om att ta sig igenom utan misstag, fysisk form obefintlig.

Så, hur gick det? Ingen aning, jag tittade inte i resultatlistan en enda gång på hela veckan. Men är det någon som undrar så hittar ni mig i D21L.
Fick jag en bra träningsvecka? Antar det.
Hade jag roligt i skogen? Nja, ibland. Vill ju kunna vara offensiv och ha fullt fokus, det är så jag vill ha det!
Hade jag roligt utanför skogen? Ja! Boden bjöd på galet fint väder hela veckan, vi har bott kungligt och ätit gott. Som bonus fick jag uppleva att anlända till arenan för första etappen kl 06.44. Långt innan någon annan deltagare kom dit, långt innan många arrangörer också för den delen. Starta först i O-ringen har jag aldrig gjort förut!

Tidig morgon vid Rödberget

Vittjärvs IK har gjort ett gigantiskt arbete med att på få personer arrangera ett O-ringen av god kvalitet. Visst märktes vissa missar här och var, men om inte annat uppvägdes det av bra banor i toppenterräng. Stort tack!

I övrigt kan jag rekommendera bad i Aldersjön, fika på Café Rävastens eftr och ett besök på Försvarsmuséet i Boden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar