fredag 14 juni 2013

Venla OCH premiär i Jukola!!

I morgon är det dags för det som brukar vara årets roligaste orienteringsupplevelse: Venlastafetten, eller Jukola som herrstafetten heter. Det är Finlands motsvarighet till 10-mila, stafetten flyttar runt i landet och arrangörerna sparar inte på krutet för att skapa ett topparrangemang.

Jukola är en finländsk klassiker i stil med Vasaloppet, något man ska ha genomfört som finne. Företags- och kompislag är vanliga, och här handlar det om "vanliga" människor som inte är orienterare. Man ser många gubbar och damer som tar det lilla lugna i skogen. En av mina starkaste minnesbilder från Jukola är ett gäng svettiga smutsiga killar som står i en ring utanför ett tält och röker varsin cigarett i gryningen. Inte en särskilt vanlig syn på en orienteringstävling.

I år blir det premiär för mig i herrstafetten. IFK Lidingös tjejer har nämligen ett lag där. Har fått sjätte och näst sista sträckan på min lott. 12 km ska avverkas, blir spännande!

Men först är det Venla, vilket så klart är huvudmålet för oss tjejer. Jag ska springa sträcka 2 i vårt tredjelag. Löpformen är fortfarande inte vad den borde vara, men jag har åtminstone varit på plats här i Jämsä (mellan Tammerfors och Jyväskylä) sedan i onsdags och har känt på terrängen. Så orienteringstekniskt vet jag hur jag ska göra.

1 236 damlag och 1 623 herrlag är anmälda, det innebär totalt drygt 16 000 löpare.

Damstart på lördag kl 13.00 svensk tid, herrstafetten startar lördag kväll kl 22.00
Följ tävlingen här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar