lördag 2 mars 2013

Inte mycket kvar att be för...

Första lördagen i mars. Ätuppladdningen avklarad igår vid lunch. Väderprognosen kollad för 18:de gången. Beslutet fattat om fäst- och glidvalla. Likaså om när vi ska åka ner till Berga by i morgon bitti. Den träning jag har gjort, den har jag gjort - mer går inte att göra nu. Har även sovit gott och länge i flera nätter för att lagra överskott inför den korta natt som kommer. Nu är det en kaffe i solen och lugn och ro som gäller. Medan servicemannen börjar jobba...



Mitt tredje Vasalopp. Det går inte att komma ifrån att det är skidsäsongens stora mål. Jag är nervös men det är en skön nervositet, det är ju det här man tränar för! Senaste tiden har bestått av ett intervallblock med fem pass som avslutades i söndags för att förhoppningsvis boosta formen. Sedan har det varit vila, mys i solen i Vålådalen, testande av skidor och en massa ätande i två och en halv dag.

Inte förrän jag själv åkte första gången förstod jag på riktigt hur speciellt Vasaloppet är. Det är tradition, historia och kultur djupt förankrad i den svenska folksjälen. Det är häftigt att vara en del av den där adrenalinstinna folkmassan som ger sig i väg kl 8 i morgon bitti. Men det är också behäftat med vissa risker. Att hålla stavar och skidor hela på startrakan och i första backen är viktigt, likaså att undvika fallande medtävlande i utförsbackarna senare under loppet.

I år startar jag i led 4, ska bli kul att se om det är ett lagom tempo för mig. Hoppas kunna använda mig av mina nyvunna insikter i det här med klungåkning och dra nytta av andra åkare. Mitt mål är att vara positiv och offensiv hela vägen. Håll tummarna!


Hit längtar jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar