tisdag 22 januari 2013

Tävlingspremiär på hemmaplan

I helgen åkte jag Vålådalen Classic Ski Marathon. 40 km uppe vid Sapporospåren på fjället. Egentligen skulle banan ha gått nere i skogen och varit betydligt flackare. Men eftersom temperaturen nere vid fjällstationen låg runt -25 stora delar av veckan, så valde vi att flytta upp loppet på fjället. Där brukar det vara minst tio grader varmare.

En ny bansträckning designades. Sapporospåret är rejält kuperat, så för att göra banan lite snällare både uppför och utför, togs de värsta backarna bort och ersattes av längre sträckor ute på myrarna.

På fredagen arbetade vi med att skotta snö till de ställen där snötäcket var tunt. Hederligt kroppsarbete med fantastisk utsikt!


Skidstadion under uppbyggnad


Tyvärr bjöd inte tävlingsdagen på riktigt lika vackert väder. Det var -5, mulet och lite blåsigt. Dryga 100 startande gav sig iväg på 4*10 km. Som vanligt när det handlar om mindre skidtävlingar så verkar min kropp tro att det bara är träning. Pigg var jag inte och inte blev jag piggare heller.

Dagen innan loppet var spåren stenhårda, vilket vi glatt informerat folk som frågat hur de skulle valla om. Men efter första varvet blev snön mjuk, i kurvorna till och med "sockrig" och stavfästet blev sämre. Så förlåt ni som vi eventuellt lurade! Om det är någon tröst så hade ingen av oss med "inside" info något fäste heller...

För mig handlade det mest om en kämpainsats, men alltid ger det något och jag fick ett bra pass på knappa tre timmar. Positivt att ta med mig är att jag är stark uppför jämfört med killarna och gubbarna som åkte runt om mig.

Nu är det vila och uppladdning inför Marcialonga som gäller. I morgon åker vi ner till Val di Fiemme  och på söndag är det dags att försöka åka bra. Ska bli härligt att komma ner till Dolomiterna igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar